Klubbmöte - Egenföredrag Marie Berge INSTÄLLD - MICRO EGO istället

fredag 2 september 2022 07:00-08:00, Best Western Hotel Park Astoria, Kyrkogatan 7, Swish 123 550 39 17, 745 31 ENKÖPING, Sweden
Talare:

Vår nya medlem, Marie Berge berättar om sig själv. Detta blev inställt och ersattes av micro-egon istället

Protokoll frukostmöte 220902

Närvarande: Mats Alvemark, Roger Asp, Peter Asplund, Murisa Blazevic, Göran Dolfei, Eva-Mi Einvall, Mats Flodin, Bertil Grenströmer, Robert Grindberg, Stefan Gårdh, Hans Hellberg, Ulrika Jonsson, Britt-Louise Laurén, Maria Lindström, Irene Löthegård, Hans Norell, Gunnar Persson, Anna Rasch-Olsen, Yvonne Sollenberg, Helen Söderling, Patricia Uwera, Malin Vester, Hans Zander, Solveig Zander

Gäster: 2 gäster införda av Ulrika Jonsson

Antal närvarande: 24 st Rotarianer, 2 Gäster

1. Klubbpresident Robert Grindberg hälsade alla välkomna med en varm applåd.

2. Närvaro, 24st Rotarianer och två gäster

3. Robert uppmärksammade Mats Flodin för hans insatser i styrelsen och för klubben. Mats är också inkommande president.

4. Yvonne berättade att hon varit barnvakt den gångna natten, och var så nöjd att barnen sovit hela natten att hon skänker en slant till grisen.

5. Enköpingsmässan kommer att hållas den 16-17 september. Rotary har en monter, och alla som kan ställa upp och bemanna montern är välkomna att höra av sig till någon i styrelsen.

6. Det har varit presidentsamråd i distrikt 2350. Erfarenhetsutbyte mellan klubbarna.

7. Årsmötet kommer att hållas den 28/10. Till kallelsen kommer förslag till nya stadgar att skickas ut. Kommentarer eller förslag på punkter att ta upp på årsmötet behöver vara inkomna till styrelsen senast 16/9

8. Några medlemmar har lämnat, och en del nya har tillkommit. Därför görs det nu en översyn av kommittéindelningen. Lista kommer. Den som vill byta kommitté hör av sig till presidenten.

9. Dagens föredrag var microegon, och först ut var

Stefan Gårdh: För 10 år sedan jobbade han med kommunikation och att hjälpa företag bygga varumärken. Han hade hemmavarande barn och var engagerad i det lokala föreningslivet genom fotboll. Idag har han två barnbarn, jobbar fortfarande med kommunikation och varumärkesbyggnation, men har också ett nytt bolag som hjälper företag att synliggöra dess mjuka värden. I februari lanseras Stefan 6.0 dvs ett nytt decennium börjar i livsresan. Om 10 år är Stefan troligen dagledig, dvs har gått i pension. Hans laster är popcorn och att alltid vilja starta något nytt. Stefan är medlem i Rotary för att engagera sig i det lokala samhäller och göra skillnad i det lilla.

Göran Dolfei: För 10 år sedan jobbade Göran på Atlas Copco industriteknik. Hans roll är att jobba mot de nordiska försäljningbolagen, och delta i processen att ta fram nya produkter. Atlas Copco industriteknik hjälper tillverkande företag att ha rätt utrustning för att klara sammansättningen av sina produkter. Förr var det mest skruvdragningsverktyg, men idag är det limning, svetsning, nitning m.m Han hade då hemmavarande barn och ägnade sig mycket åt tävlingssegling på fritiden. Idag har Göran fortfarande samma jobb, men tar det lite mer lugnt och seglingen är mer inriktad på nöjessegling än tävling. Om 10 år hoppas Göran kunna ägna mer tid åt lägenheten i Sälen, åka skidor, plocka blåbär och allmänt ta det lugnt. Hans laster är snus och bubbelvatten. Göran är med i Rotary för nätverkande och samhällsengagemang.

Ulrika Jonsson: För 10 år sedan hade Ulrika startat sin tandläkarpraktik, hade hemmavarande barn och sjuka föräldrar. Så hon beskrev sig själv som en bläckfisk med armar överallt hela tiden och begriper idag inte hur hon fick allt att fungera. Idag driver Ulrika fortfarande sin tandläkarpraktik, det har blivit mer fokus på jobbet eftersom praktiken det senaste året dubblerats i storlek och antal medarbetare. Om 10 år hoppas Ulrika jobba mindre, och att hon fått tillfälle att åka ut som volontär och jobba för läkare utan gränser. Lasten är ost, och Ulrika är med i Rotary för nätverkande samt att göra skillnad i det lilla

Robert Grindberg: För 10 år sedan var Robert officer på ledningsregementet, men eftersom hans kunskaper i engelsk grammatik inte var tillräckliga för att avancera ytterligare lämnade han försvaret 2013 för att istället jobba heltid med ett Enduro-team och att driva sitt eget utbildningsföretag inom Enduro. Idag är Robert konsult på AFRY, och jobbar som uppdragsledare för projekt mot FMV, framförallt vad gäller försvarets camper i Mali. Han har två barnbarn och renoverar på huset. Om 10 år räknar Robert med att vara pensionär, och kanske ägna sig åt ledarskap inom idrott. Han påstår att han inte har några laster! Och är medlem i Rotary för nätverkande och att göra skillnad i det lokala samhället.

10. Nästa vecka kommer vi att få lyssna till Lars-Erik Odén ”att vara ledare i en föränderlig omvärld”. De andra klubbarna har inte lagt ut något program på sina hemsidor.

11. Klubbpresidenten avslutade veckans möte med följande citat från Nalle Puh: ”Du Nasse, vilken dag är det idag? -Men, det är ju IDAG förstår du Nalle Puh. -Åhh det som är min favoritdag! ”

12. Mötet avslutades

Sekreterare denna fredag Gunnar Persson